- mil II. î.Hr. -decădere- cauze: conflicte interne, invazii;- 1500 î.Hr.-arienii distrug civilizaţia Indus; 800-500 î.Hr - întemeiază
state pe valea Gangelui; -societatea (legile/codul lui Manu)/T1/ = 4
caste: [brahmani - Kșatriya] = privilegiații; -vaisya; - sudra]; - sec.IV î.Hr.-regatul Magadha (centru: Pataliputra)
domină N.Indiei; - sec III î.Hr-Așoka
Maurya unifică India; T2/ -
înfloresc meşteşugurile, comerţul, se construiesc drumuri, spitale; -relaţii
diplomatice cu: Siria, Egipt, Macedonia; - sec.II
î.Hr. - destrămarea Imperiului Maurya (cauze:invazii ale sciților, parţilor,
hunilor etc)
Dicționar istoric:
Iran (Aryanam )=ţara arienilor
Arieni= Denumire mai veche dată popoarelor indo-europene; denumire actuală pentru popoarele indo-iraniene;
Dravidieni = băştinaşii Indiei antice;
Castă = grup social distinct;
Brahmani = preoţi indieni;
Kşatriya = nobilii războinici arieni;
Vaisya = poporul de rând în India antică
Sudra = băştinaşii nearieni supuși;
Paria = grupare marginalizată situată în afara sistemului castelor în India;
[INFO - termenul castă creat de portughezi
vine din lat. -castus=”pur, curat, neamestecat”; -e folosit sinonimul warna (varna)
=”culoare”/arienii cu tenul lor alb au evitat, pe cât posibil, amestecul cu
pielea de culoare foarte închisă; -limbi/dialecte arice(ariene): hindi/hindustana,
urdu, biharica, pangeaba etc. /provin din sanscrită(“împodobită”, ”înflorită”)
limba în care au fost scrise Vedele(“Ştiinţele”); -în sec. II î. Hr.,
înţeleptul Patanjali a fondat şcoala(sistemul) filozofică şi religioasă Yoga;
-unul dintre simbolurile nobililor războinici, dar şi simbolul mişcării
soarelui era svastica/”crucea încârligată”, preluată mai târziu/în sens
malefic/de către nazişti.]
320-550
- EPOCA IMPERIULUI GUPTA: -nucleu: regatul
Magadha-expansiune; -capitala: Pataliputra; -suverani importanti: Ciandra Gupta
I[maharajadhiraja=”rege mai presus de marii regi”], Samudra Gupta(“Napoleonul
Indiei”/cf. V. A. Smith) /cuceriri: -imperiul se întinde de la Himalaya la
fluviul Narmada/, Ciandra Gupta II (apogeul politic şi cultural: -cucereşte E.
Punjabului, Malava, Gujaratul; -strânge la Curte oameni de ştiinţă şi
cultură/ex. poetul Kalidasa/); -după 430-invazii ale hunilor
albi(heftaliţi/hunas) -cuceresc teritorii/ex. Punjab/; -înfrânţi/ ~528/se
retrag în Kaşmir şi Gandhara; ~550-ultimul suveran Vişnu Gupta; -fărâmiţarea
Indiei; « Modele de planificare urbanistică ». ~ 2500 îHr. –
orașele Mohenjo – Daro şi Harappa. - plan în formă de tablă de şah – străzi
drepte, paralele şi perpendiculare (cele principale) largi de 10 m, cele
laterale lungi de 3 m) orientate pe direcţia N-S, E-V. - erau pavate cu lespezi
de piatră şi prevăzute cu canale subterane de scurgere. - murdăriile /
resturile menajere erau colectate în haznale, prin conducte de teracotă.
-existau fântâni publice şi private. - casele: zidite din cărămidă arsă cu mai
multe etaje, cu băi şi sisteme de canalizare. - fortificaţii: parapete de 12-15
m din lut bătut şi învelit cu cărămizi arse. - alte construcţii: bazinul
ritual, reşedinţa colegiului preoţilor, clădirea pentru întruniri publice,
centrul comercial şi artizanal, atelierele şi depozitele de grâne (ex.: cel din
Mohenjo – Daro ocupa o arie de 46 m pe 23m).
Personalități:
Așoka (304 - 232 î.Hr.) a fost un suveran al
Imperiului Maurya. În timpul domniei sale (269 - 232 î.Hr.), Imperiul Maurya
atinge apogeul puterii și expasiunii sale teritoriale. După campania de
cucerire a statului Kalinga, impresionat de atrocitățile războiului, Așoka
ridică principiul non-violenței (ahisma) la rang de instituție imperială și se
convertește la budism.
Texte/Surse istorice:
1) ”Regele a fost creat pentru a fi
ocrotitorul tuturor castelor şi al tuturor stărilor care se ţin una pe alta,
împlinindu-şi fiecare datoriile. A nu fugi niciodată din luptă, a ocroti
popoarele, a ocroti pe brahmani, acestea sunt înaltele datorii a căror
împlinire aduce regilor fericire”(fragment din legile/Codu lui Manu)
2) ” Fără întârziere… Majestatea Sa
sfântă a început să pună în aplicare Legea Pietăţii, ataşamentul pt această
lege şi aplicarea ei. De aici apare remuşcarea Majestăţii Sale Sacre că a
cucerit Kalinga; iar cucerirea unui popor necucerit în prealabil a însemnat
moarte, masacre şi luarea de captivi. Acesta este un motiv de maximă durere şi
regret pt Majestatea Sa”(text despre regele Aşoka).
Document
prelucrat:
Legile (Codul) lui Manu
(India) redactat în formă actuală între sec. II î. Hr. - II d. Hr.;
scris în versuri (2685 strofe) =12 cărți; cuprinde norme de drept public şi
privat, civil şi penal, obiceiuri, prescripţii religioase, îndatoriri diverse,
regimul castelor.
Prevederi esenţiale
A. împărţirea societăţii indiene în
caste;
- Brahmanii (cei care posedă puterea sacră) /
preoţimea;
- Kşatriya (războinicii), nobilii care deţineau
funcţii de conducere în stat;
- Vaisya (“oameni liberi” – marii şi micii proprietari, negustorii,
membrii altor profesii şi ocupaţii lucrative);
- Sudra (servitorii, meseriaşii, agricultorii);
- În afara castelor paria (“cei pe care nu trebuie să - i
atingi” vânători, pescari, măcelari, călăi, măturători, gropari, vânzători de
băuturi alcoolice, vagabonzi), străinii aflaţi în trecere prin India
(negustori, soli, cărturari, studenţi etc.) pustnicii (izolaţi voluntar de
societate; puteau deveni pustnici numai membrii castelor 1, 2, 3);
- Sclavii;- Diverse aspecte ale atribuţiilor / obligaţiilor / drepturilor
membrilor societăţii indiene
Brahmanii duceau o viaţă
religioasă şi intelectuală; îndeplineau sacrificiile rituale; transmiteau şi
comentau învăţăturile”Vedei” / ”Ştiinţei”; erau consideraţi maeştrii (guru) şi
chiar zei printre oameni; primeau donaţii (case, domenii intinse şi sate),
asigurându - l pe donator de răsplata ce - l aștepta în vieţile viitoare; nu
plăteau taxe sau impozite; nu puteau fi torturaţi sau condamnaţi la moarte;
trebuiau să cunoască în totalitate cărţile sacre şi să aibă un comportament
ireproşabil; puteau fi profesori în şcolile elementare, mânăstireşti sau
universităţi; se ocupau (unii dintre ei / profitorii) cu vrăjitoria şi
ghicitul; în cazul absenţei privilegiilor (trăind într - un mediu preponderent
budhist) îşi câştigau existenţa ca proprietari de case de joc, actori,
perceptori, informatori; cea mai grea pedeapsă era tăierea părului (prins în
coc), completată cu excluderea din castă; puteau fi judecători în cazuri
penale;
- Kșatriya Studiau “Vedele”, apărau poporul, luptau şi conduceau (exp. regele era
ocrotitorul poporului său); Se mai ocupau cu comerţul, studiul literaturii şi
filozofiei;
- Vaisya Plăteau taxe mari pentru întreţinerea primelor două caste; Puteau face
avere şi să ajungă a ocupa funcţii relativ înalte;
- Sudra Puteau
fi proprietari de case şi pământuri; Le era interzis accesul în temple; Aveau
ocupaţii manuale foarte umile; Mâncau resturile de la masa stăpânilor; Se
îmbrăcau în haine vechi şi foloseau obiecte uzate; Munceau (obligaţi) 2 zile /
lună pentru stat; Nu puteau participa la viaţă religioasă a comunităţii; Le
erau interzise (sub pedeapsa mutilării fizice) ”Vedele”; Dacă răneau/insultau
membri ai primelor trei caste îi aşteptau pedepse groaznice (exp. tăierea
mâinilor, însemnarea cu fierul roșu, turnarea în urechi a uleiului clocotit,
etc.)
- Paria Trăiau în cartiere sau sate separate; Se îmbrăcau cu hainele luate de la
morţii de curând îngropaţi; Puteau fi ucişi de brahmani; Trebuiau să se izoleze
/ să nu intre în contact (nici măcar cu privirea) cu membrii celorlalte caste;
- Sclavii Din
prizonierii de război (timp de un an), condamnaţi de drept comun, datornici
insolvabili (eliberaţi la termenul stabilit); Majoritatea erau sclavi domestici
/ ai castei / proveniţi din cumpărături, daruri, moşteniri lăsate sau transmise
de alţi stăpâni; Existau sclavi ai regelui; Puteau asista la o sărbătoare
religioasă anuală (celebrată numai pentru ei);
B. Căsătoria, situaţia femeii: Părinţii
stabileau căsătoria tinerilor (neapărat din aceeaşi castă), încă de mici
căsătorindu - i legal când fata împlinea 12 ani (în cazuri excepţionale şi dacă
era în vârstă de aproape 8 ani); Se putea ca o fată de aproximativ 15 ani să -
şi aleagă singură soţul (dar nu primea podoabe din partea familiei, iar
bărbatul ales nu plătea “preţul nupţial”); Divorţul era (uneori) admis şi doar
pentru membrii ultimelor două caste Femeii i se interzicea cunoașterea
“Vedelor”; Nu aveau acces la educaţie; “școlară”decât femeile nobile sau
prostituatele templelor); Nu putea fi alungată de soţ decât în cazuri bine
motivate (dacă era beţivă, rea, nesupusă, bolnavă, risipitoare, sterilă / după
opt ani de căsătorie /, etc), păstrându - şi însă zestrea; În caz de poligamie
bărbatul era obligat să - şi întreţină toate soţiile (nu se punea problema
repudierii femeii); Femeia conducea treburile casnice, lua parte alături de soţ
la anumite sărbători, era respectată ca mama (cf. ”Codului lui Manu” familia=bărbatul,
soţia şi copiii lui / fidelitate reciprocă şi afecţiune);
C. Dreptul / Justiţia - pe
lângă situaţiile amintite, consemnăm; Era aplicată (după caz), de capul
familiei, căpetenia satului, şeful castei respective, de tribunalul
corporaţiei, de guvernatorul provinciei, de “Ministrul de Justiţie” sau
(excepţional) de rege; Nu puteau fi torturaţi brahmanii, femeile gravide,
bătrânii, copiii, bolnavii, sau debilii mintali; Reclamaţia (însoţită de 3
martori) şi sentinţa se prezentau în scris; Martorii mincinoşi sau acuzaţii
puteau fi torturaţi; Dacă reclamantul câștiga la recurs, judecătorul primei
instanţe era amendat; În general crimele şi infracţiunile majore erau cercetate
şi pedepsite exemplar; Magistraţii / judecătorii, Notarii erau controlaţi şi
spionaţi de agenţi provocatori (pentru a se verifica corectitudinea actului de
justiţie); Membrul unei caste nu putea lua masa decât în prezenţa
reprezentanţilor castei sale, trebuia să se căsătorească în interiorul castei
sale; - apartenenţa la o castă era dată de naștere, trecerea în altă castă
nefiind posibilă
Sursă: ISTORIA UNIVERSALĂ ȘI ISTORIA ROMÂNILOR, 2012, Editura Elapis, [p. 13-14], Vladi Dragnea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu